Zespołu Szkół im. Stanisława Mikołajczyka w Opatówku
§ 1. NAZWA I SIEDZIBA ZESPOŁU SZKÓŁ
1. Nazwa Szkoły:
Nazwy "Zespół Szkół im. Stanisława Mikołajczyka", zwanej dalej „Szkołą”, używa się
w pełnym brzmieniu. Na pieczęciach może być używany skrót nazwy "ZS im. St.
Mikołajczyka".
2. Siedziba Szkoły:
62-860 Opatówek
ul. Parkowa 1
powiat kaliski
woj. wielkopolskie
Polska.
3. Szkoła jest placówką publiczną.
4. Szkoła jest jednostką budżetową .
5. Organem prowadzącym Szkołę jest Powiat Kaliski.
6. Nadzór pedagogiczny nad Szkołą sprawuje Kuratorium Oświaty w Poznaniu.
7. W skład Zespołu Szkół im. Stanisława Mikołajczyka wchodzą szkoły:
1) Liceum Ogólnokształcące
a) cykl kształcenia obejmuje:
-3 lata dla absolwentów gimnazjum do czasu wygaśnięcia,
-4 lata dla absolwentów szkół podstawowych;
b) abiturienci Szkoły, którzy przystępują do egzaminu maturalnego, po jej zdaniu otrzymują świadectwo dojrzałości,
2) Technikum
a) cykl kształcenia obejmuje:
-4 lata dla absolwentów gimnazjum do czasu wygaśnięcia,
-5 lata dla absolwentów szkół podstawowych.
b) abiturienci Szkoły po zdaniu egzaminu z nauki zawodu otrzymują z OKE „Dyplom potwierdzający kwalifikacje zawodowe”,
c) abiturienci Szkoły, którzy przystępują do egzaminu maturalnego, po jej zdaniu otrzymują świadectwo dojrzałości
3) Branżowa Szkoła I stopnia
a) cykl kształcenia obejmuje 3 lata,
b) abiturienci Szkoły po zdaniu egzaminu z nauki zawodu otrzymują z OKE „Dyplom potwierdzający kwalifikacje w zawodzie”;
4) Szkoła Policealna dla Dorosłych.
a) cykl kształcenia trwa nie dłużej niż 2,5 roku,
b) kształcenie w zależności od zawodu będzie prowadzone w formie dziennej, stacjonarnej i zaocznej,
c) abiturienci Szkoły po zdaniu egzaminu z nauki zawodu otrzymują z OKE „Dyplom potwierdzający kwalifikacje w zawodzie”.
5) Centrum Kształcenia Ustawicznego (CKU):
a) Liceum Ogólnokształcące dla Dorosłych
-cykl kształcenia obejmuje 3 lata do czasu wygaśnięcia,
-od roku szkolnego 2020/2021 cykl kształcenia obejmuje 4 lata,
-abiturienci Szkoły, którzy przystępują do matury, po jej zdaniu otrzymują świadectwo dojrzałości,
b) Kwalifikacyjne Kursy Zawodowe, Kursy umiejętności zawodowych, Kursy kompetencji ogólnych.
§ 2. CELE i ZADANIA SZKOŁY
1. Cele i zadania Szkoły w zakresie kształcenia i wychowania regulują:
1) odpowiednie akty prawne Ministerstwa Edukacji Narodowej
2) Szkolny Zestaw Programów Nauczania;
3) Szkolny Program Profilaktyczno-Wychowawczy;
4) Wewnątrzszkolne Zasady Oceniania.
2. Szkoła w zakresie kształcenia i wychowania zapewnia uczniom:
1) zdobywanie rzetelnej wiedzy ogólnej i zawodowej oraz umiejętności umożliwiających podejmowanie dalszego kształcenia;
2) przygotowanie do aktywnego wejścia na rynek pracy;
3) możliwość wszechstronnego rozwoju uczniów i tworzenia pozytywnie oddziałującego środowiska wychowawczego.
3. W Szkole może być prowadzona działalność innowacyjna i eksperymentalna na zasadach określonych w prawie oświatowym.
4. W Szkole organizowane są dodatkowe zajęcia uwzględniające potrzeby rozwojowe, predyspozycje i zainteresowania uczniów.
5. Szkoła jest w sieci Szkół Promujących Zdrowie.
6. Uczniom, którym z przyczyn rozwojowych, rodzinnych lub losowych, potrzebna jest pomoc i wsparcie, Szkoła udziela pomocy psychologiczno- pedagogicznej.
6a.Szkoła udziela i organizuje uczniom, rodzicom oraz nauczycielom pomoc psychologiczno-pedagogiczną zgodnie z Procedurą udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
7. Szkoła udziela też pomocy materialnej uczniom będącym w trudnej sytuacji.
Pomoc ta może być realizowana z dotacji celowych, darowizn lub z funduszy Rady Rodziców zgodnie z zasadami zawartymi w odrębnych przepisach.
Pomoc ta może mieć formę zasiłku losowego, zapomogi lub stypendium socjalnego.
8. Przy rozwiązywaniu problemów dydaktyczno-wychowawczych Szkoła współdziała
z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną i innymi instytucjami świadczącymi pomoc uczniom i rodzicom.
9. Organizuje opiekę medyczną w formie profilaktyki prozdrowotnej, oraz pomoc doraźną udzielaną przez pielęgniarkę szkolną.
10. Szczegółowe formy współpracy z rodzicami zawarte są w Szkolnym Programie Profilaktyczo-Wychowawczym i Wewnątrzszkolnych Zasadach Oceniania, które uchwala Rada Pedagogiczna po zasięgnięciu opinii Rady Rodziców i Samorządu Uczniowskiego.
11. Szkoła zapewnia właściwe warunki odbywania praktyk zawodowych poprzez bezpośredni nadzór, kontrolę i instruktaż.
12. Umożliwia odbywanie praktyk zagranicznych wg realizowanych programów bez nadzoru opiekuna. Wyjazd na takie praktyki możliwy jest po wyrażeniu zgody rodziców lub prawnych opiekunów.
13. Szkoła dba o bezpieczeństwo i porządek podczas zajęć obowiązkowych, nieobowiązkowych i pozalekcyjnych w szkole, a także poza terenem szkoły w trakcie odbywania praktyk zawodowych, zajęć praktycznych, wycieczek dydaktycznych
i turystycznych.
14. Do realizacji wytyczonych celów i zadań Szkoła może angażować instytucje, samorządy, przedsiębiorstwa oraz osoby prywatne.
15. Cele i zadania wychowawczo – opiekuńcze realizują wszyscy nauczyciele i pracownicy w ramach szczegółowych zakresów czynności określonych w regulaminach Szkoły oraz szkolnym Programie Wychowawczym.
§ 3. ORGANY SZKOŁY
1. Organami Szkoły są:
1. Dyrektor Szkoły;
2. Rada Pedagogiczna;
3. Samorząd Uczniowski;
4. Rada Rodziców.
2. Organa Szkoły przekazują sobie do wiadomości własne decyzje, zarządzenia i uchwały poprzez wywieszanie ich na tablicy ogłoszeń. Organa te mogą również wspólnie odbywać zebrania i narady.
3. Ewentualne spory wynikłe między organami Szkoły rozstrzyga Dyrektor, którego decyzja jest ostateczna. Spory między Dyrektorem a organami szkoły rozstrzyga organ prowadzący szkołę i jego decyzja jest ostateczna.
§ 3.a. DYREKTOR SZKOŁY
1. Do kompetencji Dyrektora Szkoły w szczególności należy:
1) kierowanie działalnością dydaktyczno-wychowawczą Szkoły oraz reprezentowanie jej na zewnątrz;
2) sprawowanie nadzoru pedagogicznego nad działalnością Szkoły i nauczycieli;
3) realizowanie uchwał Rady Pedagogicznej i innych organów Szkoły podjętych
w ramach ich kompetencji;
4) zawieszanie uchwał Rady Pedagogicznej niezgodnych z obowiązującymi przepisami;
5) dysponowanie środkami określonymi w planie finansowym Szkoły i ponoszenie odpowiedzialności za ich prawidłowe wykorzystanie;
6) przyjmowanie uczniów;
7) organizowanie administracyjnej i gospodarczej działalności Szkoły;
8) opracowywanie dokumentów programowo-organizacyjnych Szkoły;
9) odpowiedzialność za realizację zaleceń wynikających z orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego ucznia;
10) organizowanie zajęć dodatkowych określonych w art.64 ust.1 pkt. 2 Ustawy
o Systemie Oświaty.
2. Dyrektor Szkoły podejmuje decyzję o skreśleniu ucznia z listy uczniów na podstawie uchwały Rady Pedagogicznej i po zasięgnięciu opinii Samorządu Uczniowskiego.
3. Dyrektor jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w Szkole nauczycieli
i innych pracowników. W szczególności decyduje o sprawach:
1) zatrudniania i zwalniania nauczycieli oraz innych pracowników Szkoły;
2) przyznawania nagród oraz wymierzania kar porządkowych nauczycielom i innym pracownikom Szkoły;
3) występowania z wnioskiem w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli i pozostałych pracowników po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej;
4) tworzenia zespołów problemowo-zadaniowych i powoływania ich przewodniczących.
4. Wprowadza nowe zawody lub profile kształcenia w Szkole w porozumieniu z organem prowadzącym i organem nadzoru pedagogicznego oraz Powiatowym Urzędem Pracy/Wojewódzką Radą Rynku Pracy.
5. Stwarza warunki do działania w szkole lub placówce: wolontariuszy, stowarzyszeń
i innych organizacji, w szczególności organizacji harcerskich, których celem statutowym jest działalność wychowawcza lub rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej szkoły lub placówki.
6. Szczegółowe zadania oraz kompetencje wynikają z przepisów oświatowych, prawa pracy i innych.
§ 3.b. RADA PEDAGOGICZNA
1. W Szkole działa Rada Pedagogiczna, w skład której wchodzą wszyscy nauczyciele w niej zatrudnieni.
2. W posiedzeniach Rady Pedagogicznej mogą uczestniczyć z głosem doradczym przedstawiciele innych organów Szkoły.
3. Posiedzeniom Rady Pedagogicznej przewodniczy Dyrektor Szkoły.
4. Rada Pedagogiczna podejmuje uchwały zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy członków rady.
5. Do kompetencji stanowiących Rady Pedagogicznej należy:
1) zatwierdzanie planów pracy Szkoły;
2) przyjmowanie wyników klasyfikacji i promocji uczniów;
3) podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych prowadzonych w Szkole;
4) ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego;
5) ustalanie sposobu wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego, w tym sprawowanego nad szkołą przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny, w celu doskonalenia pracy szkoły;
6) podejmowanie uchwał dotyczących skreślenia uczniów z listy uczniów.
6. Rada Pedagogiczna opiniuje:
1) organizację pracy w Szkole, w tym tygodniowy rozkład zajęć lekcyjnych i poza- lekcyjnych;
2) wnioski Dyrektora Szkoły w sprawach przydziału nauczycielom odznaczeń, nagród
i innych wyróżnień;
3) propozycje Dyrektora Szkoły w sprawach przydziału nauczycielom zajęć i prac stałych oraz dodatkowych;
4) zestaw podręczników lub materiałów edukacyjnych obowiązujących we wszystkich oddziałach danej klasy przez co najmniej trzy lata oraz materiałów ćwiczeniowych obowiązujących w poszczególnych oddziałach w danym roku szkolnym
5) wprowadzenie dodatkowych zajęć edukacyjnych, do których zalicza się zajęcia
z języka obcego nowożytnego innego niż język obcy nowożytny nauczany w ramach obowiązkowych zajęć edukacyjnych oraz zajęcia dla których nie została uchwalona podstawa programowa, lecz program nauczania tych zajęć został włączony do szkolnego zestawu programów nauczania.
7. Rada Pedagogiczna po konsultacjach z innymi organami Szkoły może uchwalić statut lub dokonać w nim zmian.
8. Szczegółowe zasady pracy Rady Pedagogicznej określa przyjęty przez nią regulamin pracy.
§ 3.c. SAMORZĄD UCZNIOWSKI
1. W Szkole działa Samorząd Uczniowski, który tworzą wszyscy uczniowie Szkoły.
2. Samorząd Uczniowski może przedstawiać innym organom szkoły wnioski i opinie
w sprawach dotyczących Szkoły, a w szczególności respektowania praw i obowiązków uczniów.
3. Samorząd Uczniowski prowadzi działalność w zakresie wolontariatu.
4. Szczegółowe zasady działalności samorządowej określa regulamin Samorządu Uczniowskiego.
§ 3.d. RADA RODZICÓW
1. W Szkole działa Rada Rodziców, w skład której wchodzą przedstawiciele rodziców uczniów z poszczególnych klas.
2. Rada Rodziców może występować do Dyrektora Szkoły w sprawach dotyczących Szkoły.
3. Rada Rodziców gromadzi fundusze z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł i decyduje o ich przeznaczeniu.
4. Szczegółowe zasady działalności Rady Rodziców określa odrębny regulamin.
§ 4. ORGANIZACJA PRACY SZKOŁY
1. Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacyjny opracowany przez Dyrektora Szkoły na podstawie Zestawu Szkolnych Programów Nauczania i planu finansowego Szkoły.
2. Arkusz organizacyjny zatwierdza organ prowadzący Szkołę.
3. W arkuszu organizacyjnym zamieszcza się liczbę pracowników Szkoły łącznie z liczbą stanowisk kierowniczych, liczbę godzin przedmiotów obowiązkowych oraz liczbę godzin przedmiotów nadobowiązkowych, w tym kół zainteresowań i innych zajęć pozalekcyjnych finansowanych z budżetu.
4. Na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacyjnego Szkoły, dyrektor ustala tygodniowy rozkład zajęć z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy.
5. Terminy rozpoczynania i kończenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych, przerw świątecznych oraz ferii zimowych i letnich określają przepisy w sprawie organizacji roku szkolnego.
6. Podstawową formą organizacji zajęć lekcyjnych jest oddział uczniów, a zajęć praktycznych jest grupa zajęciowa.
7. Zasady podziału na grupy określa rozporządzenie MEN w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych. W przypadkach uzasadnionych brakami w wiedzy
i umiejętnościach uczniów, dopuszcza się możliwość podziału klasy na grupy na lekcjach języków obcych, lub prowadzenia zajęć wyrównawczych z innych przedmiotów.
8. Zajęcia realizowane w ramach godzin do dyspozycji dyrektora mogą być realizowane zgodnie z rozporządzeniami MEN w tej sprawie. Przeznaczenie tych godzin regulują potrzeby Szkoły.
9. Godzina lekcyjna trwa 45 minut.
10. Godzina zajęć kształcenia praktycznego trwa 45 minut.
11. Niektóre zajęcia obowiązkowe, np. zajęcia fakultatywne, zajęcia praktyczne, zajęcia dydaktyczno-wychowawcze, nauczania języków obcych, elementów informatyki, kółka zainteresowań i inne zajęcia nadobowiązkowe mogą być prowadzone poza systemem klasowo-lekcyjnym w grupach oddziałowych, międzyoddziałowych, międzyszkolnych,
a także podczas wycieczek, wyjazdów, w ramach posiadanych przez Szkołę środków finansowych (budżetowych lub pozabudżetowych).
12. Liczba uczestników kół i zespołów zainteresowań oraz innych zajęć nadobowiąz¬kowych finansowanych z budżetu Szkoły nie powinna być niższa niż 15 uczniów.
13. Przeciętna liczba uczniów w oddziale powinna być zgodna z Uchwałą Organu Prowadzącego.
14. Klasyfikacja semestralna, końcoworoczna odbywa się na zasadach określonych
w Wewnątrzszkolnym Systemie Oceniania dla typu szkoły, który stanowi załącznik do Statutu Szkoły.
15. Zajęcia edukacyjne realizowane są w pracowniach przedmiotowych i salach lekcyjnych.
16. Na zakończenie roku szkolnego uczniowie otrzymują świadectwa promocyjne. Abiturienci otrzymują świadectwa ukończenia Szkoły, a po zdaniu egzaminu z przygotowania zawodowego, otrzymują z OKE „Dyplom potwierdzający kwalifikacje w zawodzie”.
17. Abiturient Szkoły, który przystępuje do egzaminu dojrzałości lub do matury, po jego zdaniu otrzymuje również świadectwo dojrzałości lub maturalne.
18. Zajęcia praktyczne i praktyki zawodowe odbywają się na terenach przyszkolnych oraz
w gospodarstwach indywidualnych i zakładach zgodnie z zawartym porozumieniem między Dyrektorem Szkoły a daną jednostką. Szczegółową organizację zajęć praktycznych
i praktyk zawodowych zawiera Regulamin stanowiący załącznik.
19. Szkoła prowadzi współdziałania ze stowarzyszeniami lub innymi organizacjami w zakresie działalności innowacyjnej.
20. Szkoła może przyjmować słuchaczy zakładów kształcenia nauczycieli oraz studentów szkół wyższych kształcących nauczycieli na praktyki pedagogiczne, na podstawie pisemnego porozumienia zawartego pomiędzy Dyrektorem Szkoły lub za jego zgodą z -poszczególnymi nauczycielami a zakładem kształcenia nauczycieli lub szkołą wyższą.
21. W Szkole są zapewnione pomieszczenia do prowadzenia działalności podstawowej oraz dla pielęgniarki szkolnej, archiwum, szatni i zajęć sportowych
§ 5. NAUCZYCIELE I INNI PRACOWNICY SZKOŁY
1. W Szkole, spośród pracowników posiadających odpowiednie kwalifikacje, Dyrektor szkoły może powołać następujących pracowników funkcyjnych:
1) wicedyrektorów;
2) kierownika szkolenia praktycznego;
3) kierownika warsztatów szkolnych
4) kierownika Internatu;
5) głównego księgowego;
6) sekretarza Szkoły.
2. Szczegółowy zakres czynności służbowych dla pracowników funkcyjnych w Szkole ustala Dyrektor. Podstawą ustalenia zakresu czynności jest obowiązujące prawo oraz potrzeby organizacyjne Szkoły.
3. Nauczyciele prowadzący zajęcia w danym oddziale tworzą zespół, którego zadaniem jest w szczególności ustalenie dla danego oddziału zestawu programów nauczania z zakresu kształcenia ogólnego i programu nauczania w danym zawodzie z uwzględnieniem korelacji kształcenia ogólnego i kształcenia zawodowego.
4. Dyrektor może tworzyć zespoły wychowawcze, zespoły przedmiotowe lub inne zespoły problemowo-zadaniowe. Pracą zespołu kieruje przewodniczący powoływany przez dyrektora na wniosek zespołu.
§ 5.a.PRAWA I OBOWIĄZKI NAUCZYCIELI
1. Nauczyciel:
1) prowadzi pracę dydaktyczno-wychowawczą i opiekuńczą; jest odpowiedzialny za jakość i wyniki tej pracy;
2) współpracuje z wychowawcą klasowym i rodzicami w sprawach wychowania
i kształcenia uczniów;
3) powiadamia w odpowiednim czasie wychowawcę o braku postępów w nauce danego ucznia i zagrożeniu jego promowania w ramach swojego przedmiotu;
4) jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo uczniów w czasie powierzanych mu za¬jęć;
5) dba o prawidłowy przebieg procesu dydaktyczno-wychowawczego i stosuje efektywne formy i metody nauczania;
6) dba o pomoce dydaktyczne i inny sprzęt szkolny;
7) wspiera rozwój psychofizyczny uczniów, ich zdolności i zainteresowań;
8) kieruje się bezstronnością i obiektywizmem w ocenie oraz życzliwie i sprawiedliwie traktuje wszystkich uczniów;
9) pomaga uczniom w eliminowaniu niepowodzeń szkolnych w oparciu o rozpoznanie potrzeb uczniów i ich sytuacji rodzinnej;
10) uczestniczy w zorganizowanych spotkaniach z rodzicami oraz uroczysto¬ściach
i imprezach szkolnych;
11) ma prawo do wprowadzania programów autorskich;
12) w realizacji programu nauczania ma prawo do swobody stosowania takich metod nauczania i wychowania, jakie uważa za najwłaściwsze spośród uznanych przez współczesne nauki pedagogiczne;
13) ma prawo do obiektywnej oceny swej działalności dydaktyczno-wychowawczej
14) ma prawo do doskonalenia zawodowego;
15) ma prawo do formułowania i przekazywania opinii dotyczących wszystkich spraw Szkoły.
2. Dyrektor Szkoły jest pierwszym rzecznikiem interesów nauczycielskich.
3. Nowi nauczyciele przyjmowani są w wyniku rozmów kwalifikacyjnych.
4. Szczegółowe prawa i obowiązki nauczycieli zawarte są w ustawach oświatowych, Kodeksie Pracy i zakresach czynności opracowanych przez Dyrektora Szkoły.
§ 5.b. ZADANIA WYCHOWAWCY – opiekuna KLASY
1. Nauczyciel-wychowawca- opiekun opiekuje się oddziałem wyznaczonym przez Dyrektora.
2. Wychowawca do pomocy w swojej pracy ma asystenta, który wspomaga proces wychowawczy.
3. Celem pracy wychowawcy-opiekuna klasy jest wspomaganie uczniów w rozwoju poznawczym i emocjonalnym.
4. Nauczyciel wychowawca opiekuje się oddziałem w ciągu całego etapu edukacyjnego.
5. Zmiana wychowawcy może nastąpić w wyniku:
1) rozwiązania stosunku pracy z nauczycielem będącym wychowawcą,
2) czasowej nieobecności wychowawcy,
3) innych uzasadnionych przypadkach.
6. Na początku etapu edukacyjnego wychowawca przygotowuje Program Wychowawczy klasy w oparciu o Szkolny Program Profilaktyczno-Wychowawczy.
7. Na początku każdego roku szkolnego wychowawca opracowuje tematykę godzin wychowawczych uwzględniając propozycje rodziców i potrzeby klasy.
8. Dokonuje śródrocznej i końcoworocznej oceny zachowania zgodnie z założeniami WZO.
9. Wychowawca realizuje swoje zadania przy aktywnym współudziale rodziców poprzez:
1) organizację klasowych spotkań z rodzicami zgodnie z zasadami zawartymi
w Szkolnym Programie Profilaktyczno-Wychowawczym ;
2) systematyczne kontakty z rodzicami w sytuacjach problemowych, odnotowane w dzienniku lekcyjnym;
3) organizację spotkań rodziców z nauczycielami uczącymi w danej klasie;
4) rzetelne informowanie uczniów i rodziców o możliwościach uzyskania dodatkowej pomocy na terenie szkoły lub w innych instytucjach powołanych do niesienia pomocy.
10. Wychowawca w swojej działalności wychowawczej, opiekuńczej i profilaktycznej korzysta z pomocy Dyrektora, Rady Pedagogicznej, Pedagoga Szkolnego oraz poradni psychologiczno-pedagogicznej.
11. Wykonuje czynności administracyjne, dotyczące klasy (prowadzenie arkuszy ocen, dziennika lekcyjnego, wypisywanie świadectw promocyjnych czy ukończenia szkoły).
12. Jest rzecznikiem swoich wychowanków.
13. W ramach swych kompetencji nagradza i karze swych wychowanków stosując nagrody
i kary jako jeden z wielu środków wychowawczych.
§ 5.c. ZADANIA PEDAGOGA SZKOLNEGO
1. Do zadań pedagoga szkolnego należy:
1) diagnozowanie środowiska ucznia,
2) rozpoznawanie potencjalnych możliwości oraz indywidualnych potrzeb ucznia
i umożliwieniu ich zaspokojenia,
3) rozpoznawanie przyczyn trudności w nauce i niepowodzeń szkolnych,
4) wspieranie ucznia z wybitnymi uzdolnieniami,
5) organizowanie różnych formy Pomocy Psychologiczno – Pedagogicznej,
6) podejmowanie działań wychowawczych i profilaktycznych wynikających z programu wychowawczego szkoły i programu profilaktyki, o których mowa w odrębnych przepisach oraz wspieranie nauczycieli w tym zakresie,
7) prowadzenie edukacji prozdrowotnej i promocji zdrowia wśród uczniów, nauczycieli
i rodziców,
8) wspieranie uczniów, metodami aktywnymi, w dokonywaniu wyboru kierunku dalszego kształcenia i planowania kariery zawodowej oraz udzielania informacji w tym zakresie,
9) wspieranie nauczycieli w organizowaniu wewnętrznego systemu doradztwa oraz zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia,
10) wspieranie nauczycieli i rodziców w działaniach wyrównujących szanse edukacyjne ucznia,
11) udzielanie nauczycielom pomocy w dostosowaniu wymagań edukacyjnych wynikających z realizacji przez nich programów nauczania do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia
i odchylenia rozwojowe lub specyficzne trudności w uczeniu się, uniemożliwiające tym wymogą,
12) wspieranie rodziców i nauczycieli w rozwiązywaniu problemów wychowawczych,
13) umożliwienie rozwijania umiejętności wychowawczych rodziców i nauczycieli,
14) ocena sytuacji wychowawczej oraz stanu opieki nad uczniami,
15) podejmowanie działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych.
§ 5.d. ZADANIA DORADCY ZAWODOWEGO
1. Do zadań doradcy zawodowego należy:
1) diagnozowanie zapotrzebowania uczniów na informacje i pomoc
w planowaniu kształcenia i kariery zawodowej;
2) gromadzenie, aktualizacja i udostępnianie informacji edukacyjnych
i zawodowych właściwych dla dengo kierunku kształcenia;
3) udzielanie indywidualnych porad edukacyjnych i zawodowych uczniom i ich rodzicom;
4) prowadzenie grupowych zajęć aktywizujących uczniów do świadomego planowania kariery i podjęcia pracy zawodowej lub dalszego kształcenia;
5) kierowanie w sprawach trudnych do specjalistów;
6) koordynowanie wewnętrznej działalności informatyczno – doradczej Szkoły;
7) współpraca z instytucjami wspierającymi wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego;
8) prezentacja szkoły i wewnątrzszkolnego systemu doradztwa zawodowego;
9) utrzymanie kontaktu z absolwentami Szkoły.
§ 6. UCZNIOWIE SZKOŁY
1. Rekrutacja uczniów do Szkoły odbywa się zgodnie z rozporządzeniem MEN w sprawie warunków i trybu przyjmowania uczniów do szkół publicznych oraz przechodzenia
z jednego typu szkół do innych.
2. Zezwolenia na indywidualny tok nauki udziela Dyrektor Szkoły.
3. Zasady przygotowania oraz przeprowadzenia egzaminów (z przygotowania zawodowego, maturalnych) ustala Dyrektor Szkoły zgodnie z obowiązującym w tym zakresie prawem.
4. Do technikum młodzieżowego uczęszczają uczniowie nie dłużej niż do 23 roku życia.
5. W wyjątkowych i uzasadnionych przypadkach Dyrektor może podwyższyć wiek,
o którym mowa.
§ 6.a. PRAWA UCZNIÓW
Uczeń ma prawo do:
1. Znajomości swoich praw i obowiązków.
2. Procesu kształcenia zorganizowanego zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej, fizycznej i możliwościami Szkoły.
3. Opieki wychowawczej, ochrony przed przemocą fizyczną i psychiczną oraz poszanowania godności własnej i własności prywatnej.
4. Swobody wyrażania myśli i przekonań - jeśli nie narusza tym dobra innych osób.
5. Kulturalnego wyrażania swojej opinii na temat życia Szkoły, formułowania wniosków
i propozycji zmian.
6. Rozwijania swoich zainteresowań, uzdolnień i predyspozycji oraz korzystania
z wyposażenia Szkoły.
7. Prezentowania swoich umiejętności i zdolności w konkursach, olimpiadach, zawodach sportowych i innych formach współzawodnictwa.
8. Życzliwego, podmiotowego traktowania w procesie dydaktyczno-wychowawczym.
9. Rzetelnej, sprawiedliwej i jawnej oceny postępów (umotywowanej przez nauczyciela na prośbę ucznia lub rodzica) zgodnej z Wewnątrzszkolnymi Zasadami Oceniania.
10. Uczeń ma prawo (i obowiązek) znać Wewnątrzszkolne Zasady Oceniania i domagać się by jego przepisy były przestrzegane przez nauczycieli.
11. Pomocy dydaktycznej w przypadku trudności w nauce.
12. Rzetelnej oceny zachowania, zgodnej z przyjętym systemem oceniania w ramach WZO.
13. Korzystania z pomocy materialnej (zgodnie z przyjętym regulaminem).
14. Korzystania z opieki medycznej.
15. Ubiegania się o miejsce w internacie.
16. Korzystania z zasobów biblioteki i czytelni.
17. Aktywnego udziału w życiu Szkoły poprzez działalność w Samorządach, organizacjach młodzieżowych, kołach zainteresowań i innych.
18. Udziału w wycieczkach przedmiotowych i turystyczno-krajoznawczych przy akceptacji ich regulaminu i zasad organizacji.
19. Pomocy wychowawczo-psychologicznej.
20. Zwolnienia z lekcji wychowania fizycznego, zajęć praktycznych i praktyk sezonowych przez Dyrektora Szkoły na podstawie zaświadczenia lekarza specjalisty, z podaniem trybu zaliczenia przedmiotu.
21. Składania egzaminów zgodnie z Wewnątrzszkolnymi Zasadami Oceniania
i innymi rozporządzeniami.
22. Składania skarg do Dyrektora Szkoły w przypadku nieprzestrzegania jego praw.
§ 6.b. OBOWIĄZKI UCZNIÓW
Uczeń ma obowiązek:
1. Znać Statut Szkoły, Wewnątrzszkolne Zasady Oceniania i inne przepisy regulujące życie Szkoły.
2. Przestrzegać postanowień Statutu Szkoły, Regulaminów, Uchwał Rady Pedagogicznej, zarządzeń Dyrektora Szkoły oraz innych przepisów regulujących życie Szkoły.
3. Wykonywać sumiennie polecenia Dyrektora Szkoły, Wychowawców i Nauczycieli.
4. Przestrzegać zasad kultury współżycia społecznego w odniesieniu do Nauczycieli, Rodziców, pracowników Szkoły oraz kolegów bądź gości Szkoły.
5. Dbać o dobro wspólne, ład, czystość i porządek. Szanować mienie społeczne i prywatne.
Naprawiać wszelkie umyślnie wyrządzone szkody.
6. Współtworzyć i dbać o dobre imię Szkoły, szanować jej tradycje.
7. Uczęszczać regularnie i punktualnie na lekcje, zajęcia praktyczne oraz wybrane zajęcia pozalekcyjne, a także apele szkolne i uroczystości.
8. Systematycznie przygotowywać się do lekcji, pracować nad pogłębieniem wiedzy
i własnym rozwojem.
9. Dbać o własny wygląd, higienę ciała i schludność ubioru oraz o estetyczny wygląd książek i zeszytów.
10. Dbać o własne zdrowie i życie. Nie stwarzać sytuacji zagrażających zdrowiu lub życiu własnemu lub innych osób. Oznacza to m.in., że nie wolno uczniowi palić papierosów, pić alkoholu, spożywać bądź rozprowadzać jakichkolwiek środków odurzających. Nie wolno również przebywać na terenie szkolnym pod wpływem działania powyższych używek. Zasady te obowiązują także w czasie trwania imprez i zajęć organi¬zowanych przez Szkolę poza jej terenem.
11. Współtworzyć atmosferę życzliwości i bezpieczeństwa (zakazana jest wszelka agresja słowna lub fizyczna).
12. Być uczciwym, prawdomównym, w czasie rozmowy wyrażać szacunek postawą, tonem głosu oraz właściwym słownictwem.
13. Wyrażać się kulturalnie, nie używać obraźliwych słów lub gestów.
14. Przebywać na terenie szkolnym w miejscu i czasie wyznaczonym przez obowiązujący plan zajęć. Niedopuszczalne jest samowolne opuszczanie terenu szkolnego lub miejsca praktycznej nauki zawodu (innych zajęć zorganizowanych), także w czasie przerw.
W przypadkach szczególnych należy uzyskać zgodę wychowawcy klasy, a w razie jego nieobecności - Dyrektora Szkoły lub jego zastępcy, na oddalenie się.
15. Dokonać usprawiedliwienia nieobecności na najbliższej lekcji wychowawczej, nie później niż w ciągu tygodnia, przedstawiając wiarygodne pisemne usprawiedliwienie, w formie elektronicznej (e-dziennik), rozmowy telefonicznej, uczeń pełnoletni może usprawiedliwić się samodzielnie w/w formach.
16. Jeśli nieobecność trwa dłużej niż tydzień, rodzice (opiekunowie) ucznia winni powiadomić wychowawcę klasy o przyczynie tego faktu. W przypadkach ucieczki zajęcia szkolne mogą być odrabiane w tej samej formie. Decyzję podejmuje nauczyciel w porozumieniu
z Dyrektorem lub Dyrektor.
17. Godnie reprezentować klasę lub Szkołę.
18. Zasady korzystania z telefonów komórkowych oraz innych urządzeń elektronicznych na terenie szkoły:
1) uczniowie mogą posiadać telefon komórkowy w szkole;
2) przyniesiony telefon komórkowy musi być wyłączony i nie można go używać podczas zajęć lekcyjnych, praktycznych, bibliotecznych, świetlicowych itd.;
3) uczniowie w czasie przerw mogą w razie konieczności korzystać z telefonu komórkowego (zadzwonić, wysłać wiadomość tekstową);
4) uczniowie przynoszą telefon do szkoły na własną odpowiedzialność.
5) Nagrywanie dźwięku i obrazu za pomocą telefonu jest możliwe jedynie za zgodą osoby nagrywanej lub fotografowanej
§ 7. NAGRODY I KARY STOSOWANE W SZKOLE
1. Nagrody:
1) Pochwała nauczyciela lub wychowawcy wobec klasy (z adnotacją w dzienniku lekcyjnym).
2) Pochwała Dyrektora Szkoły wobec wspólnoty szkolnej.
3) Przedstawienie najlepszych uczniów podczas ogólnego spotkania rodziców.
4) Wyróżnienie dyplomem, nagrodą książkową (lub inną rzeczową) za szczególne osiągnięcia w nauce, sporcie, pracy społecznej, olimpiadzie itp.
5) List gratulacyjny do Rodziców.
6) Uroczysty wpis do „Szkolnej Księgi Pochwał".
7) Przyznanie stypendium za osiągnięcia w nauce, dofinansowanie wycieczki itp.
8) Wytypowanie do reprezentowania szkolnej społeczności na zewnątrz.
9) Wyróżnienie świadectwem z paskiem na zasadach określonych przez MEN
w rozporządzeniu w sprawie wydawania świadectw z wyróżnieniem.
2. Kary:
1) Wychowawca, nauczyciele i Dyrektor Szkoły w stosowaniu kar winni kierować się
w pierwszej kolejności dobrem ucznia oraz daniem mu szansy poprawy.
2) Za czyny naganne w zależności od wykroczenia stosuje się następujące kary:
a) upomnienie wychowawcy, nauczyciela wobec klasy z wpisaniem do dziennika lekcyjnego;
b) prace użyteczne na rzecz Szkoły ściśle związane z charakterem przewinienia wy¬znaczone przez nauczyciela;
c) upomnienie Dyrektora Szkoły;
d) zawieszenie na czas określony prawa do udziału we wszystkich lub określonych zajęciach prowadzonych w systemie pozalekcyjnym oraz w wycieczkach,
z wyjątkiem tych, podczas których realizowane są elementy obowiązkowych zajęć edukacyjnych;
e) przeniesienie do innego oddziału;
f) pisemna nagana Dyrektora.
3) Podstawą do podjęcia decyzji o skreśleniu z listy uczniów ucznia pełnoletniego jest:
a) skazanie ucznia prawomocnym wyrokiem sądu za przestępstwo;
b) kradzież lub umyślne zniszczenie mienia Szkoły lub osób;
c) naruszenie nietykalności cielesnej i godności osobistej lub grożenie groźbą karalną wobec innych uczniów, pracowników Szkoły oraz innych osób przebywających na terenie Szkoły;
d) świadome i nagminne naruszanie obowiązków ucznia określonych w Statucie Szkoły mimo otrzymania nagany; udokumentowane przez organa ścigania poważne naruszenie praw i norm współżycia społecznego podpadające pod Kodeks Wykroczeń lub Kodeks Karny;
e) odmowa podporządkowania się działaniom wychowawczym szkoły
i poleceniom oraz nie wywiązywanie się z nałożonych wcześniej kar, zobowiązań i warunków;
f) brutalna agresja fizyczna lub słowne naruszanie godności osobistej innych członków społeczności szkolnej zagrażające ich bezpieczeństwu lub życiu;
g) picie alkoholu, zażywanie lub rozprowadzanie środków odurzających, bądź przebywanie na terenie szkolnym lub pozaszkolnym, w czasie zajęć organizowanych przez Szkołę, pod wpływem w/w substancji;
h) wnoszenie i używanie na terenie szkoły petard, gazów łzawiących i innych materiałów i przedmiotów zagrażających życiu i zdrowiu;
i) sfałszowanie przez ucznia bądź świadome przedstawienie sfałszowanych dokumentów Szkole;
j) nie przystąpienie do egzaminów klasyfikacyjnych z poszczególnych przedmiotów jeżeli uczeń był nieklasyfikowany z przyczyn nieusprawiedliwionych;
k) podjęcie przez ucznia działań na szkodę Szkoły.
4) Z listy uczniów może zostać skreślony uczeń, który ukończył 16 lat, jeżeli dopuścił się czynu podlegającego pod Kodeks Karny.
5) Skreślenia ucznia ze Szkoły może dokonać tylko Dyrektor Szkoły w drodze decyzji administracyjnej na podstawie Uchwały Rady Pedagogicznej, którą opiniuje Samorząd Uczniowski (na piśmie).
6) Uchwała Rady Pedagogicznej w sprawie skreślenia ucznia z listy może zapaść po przeprowadzeniu postępowania wyjaśniającego w formie pisemnej, tj. po zgromadzeniu wszelkich dokumentów sprawy, dowodów, zeznań, oświadczeń, opinii biegłego itp.
i dokładnym wyjaśnieniu stanu faktycznego i po wykorzystaniu wszystkich możliwości oddziaływania wychowawczego, w tym pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
7) Od decyzji przysługuje uczniowi, jego rodzicom lub opiekunom prawnym prawo odwołania się do organu nadzorującego Szkołę w terminie 14 dni od otrzymania informacji o skreśleniu z listy uczniów.
8) Decyzja o skreśleniu ucznia z listy uczniów wchodzi w życie po uprawomocnieniu.
9) Decyzji może być nadany rygor natychmiastowej wykonalności, gdy jest to niezbędne ze względu na ochronę zdrowia lub życia ludzkiego albo dla zabezpieczenia szkoły przed dużymi stratami bądź ze względu na inny interes społeczny.
§ 8. WARUNKI BEZPIECZEŃSTWA UCZNIÓW
1. Za bezpieczeństwo ucznia odpowiada szkoła – od momentu jego przyjścia do szkoły do momentu jego wyjścia ze szkoły.
2. Uczniowie powinni przestrzegać godzin przyjścia do szkoły i wyjścia ze szkoły.
3. Minimalne standardy opieki podczas zajęć edukacyjnych to jeden nauczyciel dla grupy uczniów ujętej w planie organizacji szkoły.
4. Nauczyciel ponosi pełną odpowiedzialność za uczniów przebywających pod jego opieką
w czasie lekcji, zajęć praktycznych i pozalekcyjnych, na wycieczce itp.
5. Opuszczanie miejsca pracy przez nauczyciela (wyjście w trakcie zajęć) jest możliwe pod warunkiem, że dyrektor wyrazi na to zgodę, a opiekę nad klasą przejmie w tym czasie inny pracownik szkoły.
6. W szczególnie uzasadnionych przypadkach (choroba nauczyciela) dopuszczalne jest łączenie grup uczniów (również całych klas) i przekazanie jednemu nauczycielowi opieki nad taką grupą.
7. Ucznia może zwolnić z danej lekcji: dyrektor szkoły, wychowawca klasy lub nauczyciel danych zajęć edukacyjnych – na pisemny wniosek rodziców, w którym podano przyczynę zwolnienia oraz dzień i godzinę wyjścia ze szkoły.
8. Nauczyciel nie może wyprosić ucznia z klasy, jeśli nie jest w stanie zapewnić mu odpowiedniej opieki.
9. Uczniowie całkowicie zwolnieni z zajęć wychowania fizycznego mogą być nieobecni
w szkole w czasie, gdy odbywają się te zajęcia, jeśli są to pierwsze lub ostatnie zajęcia
w planie zajęć szkolnych ucznia, a rodzice lub prawni opiekunowie ucznia wyrażą na to zgodę na piśmie. Jeżeli zajęcia odbywają się na innych godzinach niż pierwsza lub ostatnia, to uczeń powinien przebywać podczas tych zajęć pod opieką nauczyciela prowadzącego zajęcia.
10. Zwolnienie ucznia z zajęć z zamiarem odbycia przez niego innych zajęć w szkole (u innego nauczyciela) lub pracy w bibliotece jest dopuszczalne tylko po uzgodnieniu tego
z nauczycielem lub bibliotekarzem.
11. W czasie obecności ucznia w szkole – przed zajęciami edukacyjnymi, podczas przerw oraz po zajęciach edukacyjnych – zapewnia się dyżury pracowników szkoły mające na celu opiekę nad młodzieżą.
12. Szczegółowe rozwiązania dotyczące dyżurów nauczycieli i pracowników szkoły określa regulamin dyżurów.
13. Opiekę nad uczniami w czasie zajęć poza terenem szkoły, a także na wycieczkach itp. sprawują opiekunowie (na podstawie odrębnych przepisów).
14. Podczas wycieczek uczeń może oddalić się od grupy wyłącznie za zgodą opiekuna lub na pisemny wniosek rodzica, który automatycznie przejmuje odpowiedzialność za jego bezpieczeństwo.
15. Inne formy opieki nad uczniem regulowane są zgodnie z właściwymi przepisami.
16. Szkoła nie odpowiada za bezpieczeństwo ucznia, który opuszcza samowolnie obowiązkowe zajęcia edukacyjne.
§ 9. BIBLIOTEKA SZKOLNA
1. Biblioteka jest pracownią szkolną powołaną do realizacji potrzeb dydaktyczno-wychowawczych Szkoły, doskonalenia warsztatu pracy nauczyciela i popularyzowania kultury czytelniczej wśród młodzieży, ich rodziców i środowiska lokalnego.
2. Nauczyciel bibliotekarz zobowiązany jest do:
1) udostępniania księgozbioru i innych źródeł informacji;
2) indywidualnej pomocy uczniom w rozwijaniu zainteresowań czytelniczych;
3) tworzenia warunków do poszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł oraz efektywnego posługiwania się technologią informacyjną;
4) udostępniania nauczycielom materiałów ułatwiających doskonalenie warsztatu pracy;
5) dokonywania zakupu nowości wydawniczych i ich prezentowania czytelnikom;
6) organizowania różnorodnych form inspiracji czytelniczej z uwzględnieniem zainteresowań i potrzeb odbiorców;
7) eksponowania informacji na temat pracy innych bibliotek;
8) okresowego podsumowywania czytelnictwa wśród młodzieży i prezentowania wyników.
3. Szczegółowe zasady korzystania z biblioteki określa regulamin.
4. Inne obowiązki nauczycieli – bibliotekarzy np. gromadzenia, opracowywania
i ewidencjonowania zbiorów określają odrębne przepisy.
§ 10. INTERNAT
1. Dla uczniów spoza Opatówka Szkoła prowadzi Internat.
2. Internat w pierwszej kolejności udostępniony jest uczniom Szkoły, a następnie uczniom innych szkół i studentom.
3. Prawa i obowiązki wychowanka oraz szczegółowe zasady działalności Internatu określa regulamin Internatu będący załącznikiem do Statutu.
4. Szkoła w uzasadnionych przypadkach może refundować uczniowi koszty zakwaterowania i wyżywienia w Internacie.
5. Zajęcia wychowawcze z jedną grupą zajęciową trwają 49 godzin tygodniowo.
6. W uzasadnionych przypadkach w Internacie można wprowadzić dyżury nocne nauczycieli za zgodą organu prowadzącego.
§ 10a. CEREMONIAŁ SZKOLNY
1. Ceremoniał szkolny jest zbiorem zasad i reguł określających zespołowe i indywidualne zachowanie się uczniów, nauczycieli i rodziców uczestniczących w uroczystościach państwowych, patriotycznych, religijnych i innych uroczystościach szkolnych.
2. Ceremoniał szkolny jest istotnym elementem obrzędowości szkolnej, nawiązującej do wychowania w duchu tradycji i poszanowania ojczyzny.
3. Ceremoniał nie określa wszystkich elementówa. poszczególnych uroczystości. Uzależnione są one od charakteru uroczystości.
4. Za organizację i przebieg uroczystości odpowiada wyznaczony nauczyciel, który przeprowadza uroczystość zgodnie z przygotowanym i zatwierdzonym przez dyrektora scenariuszem.
5. Godło znajduje się w centralnym punkcie każdej sali lekcyjnej, w gabinecie dyrektora, pokoju nauczycielskim, sekretariacie, bibliotece szkolnej.
6. Hymn państwowy wykonywany jest na uroczystościach szkolnych związanych z obchodami świąt państwowych.
7. Uroczystości szkolne prowadzi dyrektor szkoły lub wyznaczony przez niego nauczyciel.
§ 11. POSTANOWIENIA KOŃCOWE
1. Szkoła posiada pieczęć wspólną dla wszystkich typów szkół wchodzących w skład Zespołu Szkół.
2. Na świadectwach szkolnych i innych dokumentach wydawanych przez Szkoły wchodzące w skład Zespołu Szkół podaje się nazwę Szkoły, a nazwa Zespołu umieszczona jest na pieczęci urzędowej.
3. Tablice i stemple Szkół wchodzących w skład Zespołu Szkół powinny mieć u góry nazw Zespołu, a u dołu nazwę Szkoły.
4. Liczbę oddziałów klas pierwszych ustala Dyrektor Szkoły w porozumieniu z organem prowadzącym.
5. Szkoła może posiadać własny sztandar, logo oraz ceremoniał szkolny.
6. Szkoła prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.
7. Dyrektor Szkoły zapewnia możliwość zapoznania się ze Statutem wszystkim członkom społeczności szkolnej.
8. Uchwalone regulaminy regulujące pracę organów Szkoły nie mogą być sprzeczne ze Statutem Szkoły.
9. Dyrektor szkoły każdorazowo po nowelizacji statutu opracowuje ujednolicony tekst statutu i podaje do publicznej informacji.
ZAŁĄCZNIKI
1. Regulamin Rady Pedagogicznej.
2. Regulamin Rady Rodziców.
3. Regulamin Szkolenia Praktycznego.
4. Regulamin Samorządu Uczniowskiego/Słuchaczy.
5. Regulamin Internatu.
6. Regulamin Biblioteki Szkolnej.
7. Wewnątrzszkolne Zasady Oceniania.
8. Szkolny Program Profilaktyczno-Wychowawczy.
WYKAZ SKRÓTÓW
RP - Rada Pedagogiczna;
RR - Rada Rodziców;
SU - Samorząd Uczniowski;
MEN – Ministerstwo Edukacji Narodowej;
OKE – Okręgowa Komisja Egzaminacyjna;
WZO – Wewnątrzszkolne Zasady Oceniania.
Tekst jednolity Statutu został zatwierdzony Uchwałą Rady Pedagogicznej nr VIII /2020-2021 z dnia 27 sierpnia 2020 r.
Publikacja dnia: 13.01.2023
Dokument z dnia: 21.03.2011
Dokument oglądany razy: 2 448